Sunday, September 16, 2012

mimpi.


derasnya masa yang berlalu, tak terasa.

setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah subhanahuwa Taala. kesyukuran yang aku mahu buktikan dengan terus beramal. di sini. di kawasan ini...

Dua semester yang berbaki (insyaAllah) ternyata saya melihat jauh nya bukan sesuatu yang mudah. Pasti berliku. Dan ternyata aku perlu bekerja lebih bersungguh-sungguh untuk menghadapi yang terakhir ini. pastilah, aku hanya merancang dan mengangan-angan kan. semuanya di tangan Tuhan. segala kemungkinan aku bersedia menghadapinya, pasti mahukan kekuatan yang bersumber dari Allah.


mungkin akan terjadi, apa yang kita expect terindah tak mungkin akan terjadi. yang kita rasa best di hati tak semestinya itu yang betul. kita berjalan, di atas jalan yang punya panduan, digariskan oleh manusia-manusia hebat sebelum generasi kita. syuyukh-syuyukh kita. 

haaaa....

setiap kita punya mimpi. punya cita-cita. punya suatu perkara yang menjadi impian besarnya untuk ditunaikan. setidak-tidaknya, sekurang-kurangnya, sebelum kita meninggalkan tempat ini.

mimpi kita mungkin banyak. di jalan d n t ini dan jalan kehidupan kita... berserakan bagai bintang di langit. tapi dalam berserakannya mimpi kita, akan ada yang kita terlepas pandang, mungkin kerana terlalu kecil atau mungkin kerana terlalu jauh... tapi Tuhan nampak semuanya mimpi-mimpi itu. dan setiap yang dimakbulkan Allah adalah yang terbaik untuk kita, dan setiap yang belum di makbulkan Allah, pasti karena belum tiba masanya untuk kita hadapi dan pasti itu mungkin yang paling terbaik untuk kita.

sedalam-dalam rasa cinta aku sungguh ingin membawa diri ini dan mereka kepada Allah.
Dalam kelalaian ku, aku mencuba… aku pasti malu pada diriku lantaran kecuaianku terhadap hak mereka.

"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, sungguh akan.Kami tunjukkan jalan-jalan Kami." (Al-Ankabut: 69)


tiada punya apa2 kecuali doa. supaya Dia menambahkan iman ku dengan limpah kurnianya semoga Dia menambahkan untukku firasat, hati yg hidup, jiwa dan perasaan yang sentiasa sedar. untuk aku, dan untuk mereka.

Allah, Maha Suci Engkau yang telah memberi kami barisan pemuda yang sentiasa hidup. 
betapa aku bersyukur kepadaMu lantaran Engkau menjadikan aku sempat melihat mereka di sini di akhir pengajianku.





No comments:

Post a Comment