Thursday, December 29, 2011

di suatu zaman.


meskipun zaman itu telah pergi.
dan kita tetap disini,
meskipun tidak pernah merasai.
namun akan terus merindui.


insyaAllah, kita percaya dan terus berusaha dan terus berdoa,
untuk suatu zaman itu kembali meski kita tiada melihat.....
insyaAllah.
Ameen.





miqdad.
4safar1433H. 0133.
untuk dunia yang lebih baik.



:Sheikh Mustafa al Rafie : "Sekiranya kamu tidak memberikan apa apa di atas muka bumi ini, maka kamu seolah olah bahan lebihan dunia.":


Saturday, December 17, 2011

sebuah pengakuan.


haddad alwi: sebuah pengakuan.







Oh Tuhan, aku bukanlah ahli surga
Juga tak mampu menahan siksa neraka


Kabulkan taubat ampuni dosa-dosaku
Hanyalah Engkau pengampun dosa hamba-Mu



Dosa-dosaku tak terhitung bagai debu
Ya Illahi terimalah amal taubatku



Sisa umurku berkurang setiap hari
Dosa-dosaku makin bertambah Yaa Illahi



Hamba yang berdosa datang bersimpuh Menyembah-Mu
Mengaku menyeru dan memohon ampunan-Mu




sayunya lagu itu. sesayu hati yang semakin tunduk mengenal Dia. sesungguhnya dahulu kita sangat lah blur tentang islam. dan nikmat kita faham islam itu sendiri sudah satu nikmat yang sangat besar kut.

'maka nikmat apa lagi yang kita nak dustakan'

selalu terkena dengan kata-kata nie. "kita nie dengan Allah pun nak berkira ke.?" =_='

berbuatlah, jangan berkira pun dengan apa yang Dia nak bagi. jangan sia-siakan yang di hadapan.

kefahaman dan kesabaran tu kadang-kadang kita kena pupuk dan paksa. bukan hanya menunggu... 

kadang-kadang ianya sudah sangat cukup sekadar melihat mereka tersenyum =')

tarbiyyah ini sendiri akan mengajar kita untuk kuat dan melangkah dengan pasti dalam semua perkara yang kita buat. 

tanpa kita sedar, tarbiyyah ini akan merubah kita untuk jadi seseorang yang tak pernah kita terfikir pun untuk jadi.

tarbiyyah nie menuntut kita untuk penuhi 10 muwassofat tarbiyyah kita.

tarbiyyah akan mengajar kita untuk berbuat apa yang kita tak pernah buat, atau apa yang kita tak suka buat atau pun apa yang kita tak nak buat...



22muharram1433h. 1237.
shah alam.
yang tak sanggup kehilangan.

:kadang-kadang kita perlukan masa sendirian bersama Al-quran di tangan, 
tears in our eyes, and Allah in our heart.: 

Thursday, December 1, 2011

sejauh mana kita menghargai.



Dengan nama Allah. Maha Pengasih Maha Penyayang

tarik nafas. hembus. ...

"sekiranya yang kamu serukan kepada mereka ada keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, nescaya mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu terasa sangat jauh bagi mereka. mereka akan bersumpah dengan nama Allah, 'jikalau kami sanggup, nescaya kami berangkat bersama-sama mu.' mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahawa mereka benar-benar orang-orang yang berdusta." 9:42

"sejauh mana pulak kita appreciate hadiah nie? adakah hobi semata-mata? atau isi masa lapang? sangat rugi la kalau itu je matlamat yang kita letak..."

jalan nie akan jadi bertambah indah bila kita letak matlamat kita menjangkau akhirat.

bila kita faham hakikat hidup ini ada risalah yang lebih agung untuk di spread it out. kita akan faham kenapa hidup kita perlu berbeza dengan orang lain. susunan hidup kita tak akan sama dengan orang lain.

"Allah dah letak title kat kita abid dan khalifah. tapi tiba-tiba ada orang yang nak letak title student, pekerja, manager...yang mana kita kena fulfill dulu?"

maka memang ada beza lah orang yang tahu dengan tak tahu, orang yang faham dengan tak faham dan orang yang join dengan orang yang tak join kan? dah kalau sama je. maksudnya? kita sedang bersambil lewa.

Say Alhamdulillaah for your trials, and make du’a that He blesses those who are struggling with a hardship with greater imaan, sabr and barakah!

short note from usrah, reminder untuk diri sendiri uhu....
just stay on track dan bersungguh-sungguh.

6muharam1433H. 0309.
miqdad.

:apa yang kita faham dalam usrah nie, dalam daurah tu. itulah yang akan terpancar dalam amal kita.:



Friday, November 25, 2011

tuhan ku Maha Cinta.


nidji:

tahukah Tuhanmu selalu hidup di dalam hatimu
cinta dariNya menjawab semua masalahmu
Dia mendengar melihat dan selalu berfirman
perangi neraka di dalam hatimu
damaikan jiwamu dengan cinta Dia
memberi yang ikhlas kepada yang butuh
bersyukurlah terus tanpa kenal waktu
serukan, ikhlaskan, pasrahkanlah hanya kepadaNya
cintaNya adalah jawabanNya karena Tuhanlah Maha Cinta
karena Tuhanlah Maha Cinta

tahukah Tuhanmu selalu hidup di dalam hatimu
cinta dariNya menjawab semua masalahmu
Dia mendengar melihat dan selalu berfirman
perangi neraka di dalam hatimu
damaikan jiwamu dengan cinta Dia
memberi yang ikhlas kepada yang butuh
bersyukurlah terus tanpa kenal waktu

serukan, ikhlaskan, pasrahkanlah hanya kepadaNya
cintaNya adalah jawabanNya karena Tuhanlah Maha Cinta
karena Tuhanlah Maha Cinta

bila kamu terasa lemah. dan jalan terasa masih panjang. mintalah kekuatan dari yang Maha Kuat.


28zulhijjah1432H.0217.
miqdad.

~kadang-kadang yang menulis ini, menulis kerana tidak dapat menyatakan~ 


Tuesday, November 22, 2011

disana ada hati.


ada hati yang meminta.

Hening suasana pagi. Sejuk. Bukit angkasa benar-benar berada di atas bukit. hoho. Kadang malam kipas tak berpusing. Kadang siang juga kipas tak berputar menar-nari. haha. Begitulah miqdad. Yang bermalamnya semakin sedikit. Namun insyaAllah kekuatan ruhi nya ingin semakin kuat ohhhyeahh.

...

[rangkap seteruanya, sila baca dengan lampu malap-malap bagai tak cukup minyak tanah dan hati yang sejernih air di puncak gunung]




ada hati.
Yang tidak jemu meminta diisi.
Ada hati. Di sana yang menanti diisi.
Isinya tidak mahu dunia.
Kerana dunia telah terasa membebankan jiwa.

 Ada hati itu.
Mencari.
Mencari satu cahaya yang boleh membawa mereka keluar.
Huluran tangan yang bisa membawa mereka pergi.
Jauh dari kegelapan dunia.

 Ada hati itu.
Merangkak-rangkak dalam kegelapan.
Jatuh dan bangun semula.
Jatuh dan bangun semula.
Jatuh dan bangun semula.
Namun bangunnya tidak lama.
Bangunnya tidak kukuh.
Bangunnya tidak bisa berdiri.
Dalam kegelapan. Apa je yang boleh mereka cari...
Apa je yang boleh mereka bertaut.
Sedang jalan didepan juga diselubungi kelabu asap.
berjalan bertatih-tatih.

 Sedang disekeliling mereka ada je orang yang melihat.
namun huluran tangannya tiada. atau mungkin tidak sampai.
terus-terusan
kaca mata nya dikaburi jahiliyyah setebal inci.
Kasihan.
Melihatnya.
Disambar api jahiliyyah.

 Kita yang melihat.
Kita yang sudah tahu.
Dan insyaAllah sudah faham.
hulurkan tangan.
jangan zalimi pembinaan diri mereka.
....

apa-apa je yang saya mengarut tu. Sukati la apa yang terkeluar. tarik nafas dalam-dalam. Mencuba menyedut oksigen pagi yang segar bugar. Sila syahdu sekarang juga! ;D Randomly post. Teringat diri sendiri yang dahulunya mencari. Dan peringatan untuk diri sendiri untuk tak tinggalkan mereka yang mencari. Kerana kita pernah berada di lubuk lumpur yang sama dahulu. Lalu kita pernah juga merasa perasaan yang sama dengan mereka. yang sangat ingin keluar dari lumpur-lumpur hitam kepada mandian air surgawi yang bisa memutihkan kembali pakaian jahiliyyah itu sekaligus menghapuskan bakteria-bakteria...*wink3* sangat ingin membawa mereka bersama-sama berpimpin tangan..kan akhwat2 sekalian.

.teringat daurah, bermain api dalam kegelapan, sampai terbakar sedikit seluar kena lilin. Kasihan kan. huuu. Mcm tu la perasaannya.

" Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah yang telah mengurniakan kepadaku kenikmatan hidup di bawah bayangan Al Quran selama beberapa waktu, di mana aku telah mengecapi nikmat yang tidak pernah aku kecapi sepanjang hidupku, iaitu nikmat yang meluhur, memberkati dan membersihkan usiaku." –syed qutb.

25zulhijjah1432H
shafika_anuar. al-‘adiyaat.
miqdad. malaysia.
:yang mencari redha Allah. Dalam setiap abjad yang terbit.

~Kadangkala kita tidak memerlukan tulisan dan bicara panjang.Yang kita perlukan adalah amal.~ 



Thursday, November 17, 2011

memaknai sebuah perjalanan.


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Segala puji bagi Allah Rabbul’Alamin. Pemberi petunjuk kejalan yang lurus (short distance). Yang telah mengeluarkan kita dari pelbagai ranjau kehidupan. Yang menjawab doa-doa hambanya. Tiada sesiapa pun perlu berasa rugi apabila berdoa kepadaNya. Dialah Rabb. Dia lah Illah. Dia lah Malik.

Amma ba’du.

Assalamualaikum...hello there...yeah. ok agak formal di atas. insyaAllah kembali mengupdate yang sure sudah sangat lama ditinggalkan. Sangat lama disini bermaksud memang sudah sangat lama...5months. uhu.

insyaAllah. kembali ingin memberi sesuatu. Just sharing. Kita tak kan tahu kat mana Allah nak sentuh hati-hati di luar sana. I’ll never know when this few words can have an impact on one life kan. Jadi apa yang kita buat ini adalah just do it lillahitaala. Lillahitaala. Dengan harapan Allah tolong kita for the rest of it. semuanya tak kan sia-sia kalau dengan Allah.

Apa-apa jalan. semakin lama, semakin memahami, semakin ingin memaknai. Sangat rugi kalau kita nak lepaskan something yang sangat osem ini. kafilah dakwah yang akan terus bergerak. Dan Islam yang telah dijanjikan Allah akan menang. tinggal lagi yang akan nak mengikut bersama-sama memperjuangkan nya atau hanya nak menunggu ia menang baru kita nak ikut..itu adalah atas diri kita. kan.


Alhamdulillah.. kesempatan ke ‘konferens riang ria ikut skema Allah dan RasulNya’ baru - baru ini benar2 memberi suatu pencerahan yang super osem la kan. terhadap isi kandungan al-quran itu sendiri. Ukhuwah fillah yang hoo yeahh. Juga kembali mengimbas muhajirin dan ansar yang sangat wwwoooww la kan iman2 mereka kan,  yang dipersaudarakan oleh Rasulullah saw.

Pernah perasan tak, rupanya memang sangat banyak ayat-ayat al-quran ini yang apabila disebut iman. maka akan digandingkan sekali bersama amal-shalih. (ok saya baru perasan k masa di konferens riang ria itu..sangat teruja hey ehe =)

Annur :55. Al-bayyinah:7. al-furqan:70. dan banyak lagi.

Jadi kenapa perlu iman dan kenapa perlu amal shalih. ?

Kerana dengan dipandu iman kita mampu untuk berubah.
Kerana dengan dipandu iman juga ia mampu mengeluarkan kita dari kenikmatan dunia dan lebih memilih apa yang ada di sisi Allah.
Kerana dengan dipandu iman, ia bawa kita kepada amal. amal shalih.

Pepatah terbaru mengatakan ; ‘dalam hati ada iman’ ngee ;D

Ye, mulut sangat mudah mengeluarkan pepatah itu, namun iman itu tidak hanya pada lidah. Ia adalah keyakinan dengan hati dan dibenarkan dengan amal shalih. Betul dop...kan.

Kita, yang mengaku diri ini sedang berjalan di atas jalan dakwah, kita ingin menjadi teladan yang shalih, juga ingin jadi kan amal kita bukan sekadar amal tapi amal yang shalih juga, maka kita perlu kan ..iman. 

Iman yang kuat. Iman yang jujur.

Berapa lama kita sudah berada di jalan dakwah ini. Selama itu juga, as time goes by, kita semakin perlu yakin, kita mahukan sebuah kemenangan. dan kemenangan itu sudah sangat passstiiii Allah menjanjikan untuk mereka yang beriman. Iman adalah aspek yang paling penting untuk Allah merealiasasikan janjinya pada kita. percayaaalaaahhh...

Annur: 55 ,

Dan Allah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kalian dan mengerjakan amal shalih. Dia pasti menjadikan mereka berkuasa di bumi sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa dan Dia pasti mengukuhkan bagi mereka agama yang telah Dia redhai untuk mereka, dan Dia pasti merubah keadaan mereka sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman. Mereka tetap menyembahKU dan tidak menyekutukanKu dengan sesuatu apa pun

Touching...TT_TT sgt. ada iman kah dalam hatiku?

Akhwatfillah...kita dah dipersaudarakan dengan nama ansar dan muhajirin. Semoga kita mampu memberi dan menerima seperti ansar dan muhajirin yang sebenar. Yang di picu oleh iman. Iman yang sebenar. mengutamakan apa yang ada disisi Allah. mencintai atas nama Allah.

Muhajirin dan Ansar itu. Di pacu iman.

Begitulah iman. Mengangkat kaum muhajirin dari sisi bumi. Lalu membuat mereka meninggalkan dunia dan harta mereka, kerana lebih mengutamakan apa yang ada di sisi Allah.

Begitulah iman. Membuat orang-orang ansar mencintai siapa sahaja yang hijrah kepada mereka dan lebih mengutamakan kaum muhajirin atas diri mereka sendiri.

Sebuah kisah yang sangat touching dan memaknai la kan TT_TT

Al-Hasyr. 59:8-9

“Bagi orang-orang fakir muhajirin yang diusir dari kampung halaman dan dari harta benda mereka kerana mencari karunia dari Allah dan keredhaanNya serta menolong agama Allah dan RasulNya. Mereka itulah orang-orang yang benar. Dan orang-orang yang telah menempati kota Madinah dan beriman (Ansar) sebelum kedatangan mereka (Muhajirin); mereka (Ansar) mencintai orang yang berhijrah kepada mereka (Muhajirin) dan tidak menaruh keinginan di hati mereka terhadap apa sahaja yang mereka berikan kepada mereka (Muhajirin) dan mereka lebih mengutamakan orang-orang Muhajirin atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka juga memerlukan. Dan siapa yang dijaga dirinya dari kekikiran, mereka itulah orang-orang yang beruntung”

ini sumpah sangat mengalirkan air mata air..huuuuuuu

Akhir kalam, sharing sesuatu dari Asy-Syahid Imam Hassan Albanna.

“wahai generasi muda, perbaharui iman, tujuan dan target kalian. Kekuatan pertama ialah iman, dan hasil dari iman ialah persatuan, dan hasil dari persatuan ialah kemenangan gilang-gemilang. Kerana itu berimanlah kalian, bersaudaralah, bekerjalah dan tunggulah kemenangan setelah itu, Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang beriman”

moga cinta kita ini Allah hitung... 


rujukan: -Al-Quran Karem..kalamullah super Osem.
             -urgensi al-qudwah di jalan dakwah; syaikh musthafa masyhur.

20zulhijjah1432
shafika_anuar. al-‘adiyaat.
Miqdad. Malaysia.

~when you look at a person, any person, remember that, everyone has a story. everyone has gone through something that has changed them~


Tuesday, June 21, 2011

tapisan

putrajaya--KL

1 message received.

"assalam ukhti yang dirindui, .....................tapi, jalan ini ada tapisannya. ukhti, akak baru terima satu mesej."
 ...

1 message received
...
sebaik membaca mesej yang kedua. air jernih itu hampir saja berlinang. Allah. ya Allah. Engkau sedang menguji. Allah. ya Allah. ia terlalu berat bagiku..Allah.

"ukhti, Allah jua yang memegang hati hamba-hambanya..."

"ukhti, Allah tidak memandang hasil tapi usaha kita..."

jazakillahukhair ya ukhti :'(
air mata. dihadapanMU ya Allah. wahai yang Maha Hidup. yang Mengurus Segala Urusan. ambillah urusan ini dan uruskanlah urusan ini sebaiknya. semahuMU. sekehendakMU. kau tarbiyyah lah diri ini dengan apa cara pun yang kau sukai. aku tidak akan memahami apa itu kekuatan. sehingga apabila menjadi kuat menjadi satu2nya pilihan. dan kekuatan itu adalah dariMu ya Allah. untuk kuat. aku perlu kuat denganMu. kalau saja tidak kau beri kekuatan. aku tak kan mampu ya Allah.

Allah jua yang memegang hati hamba-hambaNya. Allah jua yang mengetahui apa yang ada di hati kita. maka. Allah jua yang akan menapis para pejuang agamaNya. tapisan. yup. Dia akan tapis kita. Dia akan menapis para pejuang agamaNya. sehingga yang tertinggal hanya mereka yang benar-benar ikhlas di jalan ini. yang benar-benar ikhlas... :( sangat takut.

 mungkin sahaja. sering kita terlupa. jika saja tiap-tiap suatu pembinaan manusia yang sedang kita membinanya adalah sebuah peperiksaan. maka gred keputusan kita sebenarnya telah pun Allah ketahui. Allah Maha Mengetahui. sekecil-kecil perlanggaran atom juga adalah di bawah pengetahuanNya apa ntah lagi jalan liku kehidupan kita.

jika awal-awal lagi gred peperiksaan kita telah Allah ketahui. awal-awal lagi Allah dah simpan. tinggal tunggu masa nak tunjuk je. maka apa yang dilihat Allah sepanjang2 kita dalam mood examination itu...?


-yup. usaha kita yang dinilai-

~muhasabah diri. jangan sehingga kita memandang kejayaan kita itu adalah kerana usaha kita. jangan. jangan mentaklifkan natijah (gagal/berjaya) adalah kerana usaha kita. kerana kita telah buat ini. kerana kita telah berlari kesana kesini. kerana kita telah berhabis duit untuk itu ini itu ini..dan sebagainya tapi masih gagal atau telahpun sangat berjaya.  jangan. jangan sampai kita lebih meyakini usaha kita lebih dari ketentuan Allah. keputusan itu adalah begitu adalah kerana Allah yang mahu begitu. bukankah kita telah meyakini Allah is the best planner?

Dan tidaklah kamu menghendaki kecuali bila di kehendaki Allah.” al-insaan:30
"Orang beriman tidak akan takut dan tidak akan sedih.
Kerana dia YAKIN, segalanya telah ditetapkan oleh Allah.
CUMA:
Allah suruh kita berusaha untuk kita DAPATKAN PAHALA dari Allah.
Untuk mendapat pahala jihad.
Bukan untuk mendapatkan keputusan."
-kak aisyah. muharikah

analogi saf.
 -antara intisari usrah last week dari ummi. dan ini pencerahan semula dari ateh. jazakillahukhairankhathiro.

yang ateh masih ingat pasal saf tu, cube kte bayangkan kte dalam keadaan bersedia utk solat (membentuk satu barisan saf yangg teratur), tidak akan wujud rompong kan? cantik, kukuh, n teguh...sape2 yg tengok pun pasti gerun...tp mcm mana kalau saf itu menjadi rompong tibe2? misal kata ad org dengan tak sengaja terkentut (ngeee) mesti dia kena mufaroqoh (keluar saf) kan? n ape yg jadi nextnye? rompong la...akan tetapi, barisan saf tersebut akan tetap teratur dan kembali cantik disebabkan orang disebelahnya tu akan beranjak, beranjak dan beranjak..natural kan?? (kecuali la kalau org tu xtau kne anjak kan..ngee..)

ok..nak tny...kte ke yg buat orang tu mufaroqoh? kte ke yg suruh dia melakukan perkara2 yg boleh membatalkan wuduk or solat mereka? bukan...itu adalah kehendak Allah...jadi itu point yang alang nak sampaikan pasal kte tak ade hak utk meng"eliminate" sape2 yg kte nak. ianya bukan atas kuasa kte. tp atas kehendak Allah. n ape yg jadi lepas tu? saf tersebut akan tetap kembali menjadi satu barisan yg kukuh n teguh (tanpa rompong) dengan izinNya jua.

satu benda yg kte kena ingat, kita hanyalah penggerak kerja DnT ni dan Allah sahaja yang boleh menilai hambaNya. semoga kte boleh menjadi kader2 yg berjiwa besar dan berusaha ke arah yg lebih baik dari sebelum ini (ingtan utk diri sendiri juga)
wallahualam.

"Dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis...." 53:43
 
kita ingin juga menjadi seperti ini kan... tentera2 islam di dalam peperangan ahzab. yang tidak pun berkurang iman mereka tatkala musuh kini berada di depan dan belakang mereka. malah sangat bergembira (ohh yeah)..dan tersenyum2 sehingga menampakkan lesung pipit. ;) kerana Allah sedang menguji mereka...(ohh yeah)
Dan tatkala orang-orang mu'min melihat golongan-golongan yang bersekutu itu, mereka berkata : "Inilah yang dijanjikan Allah dan Rasul-Nya  kepada kita". Dan benarlah Allah dan Rasul-Nya. Dan yang demikian itu tidaklah menambah kepada mereka kecuali iman dan ketundukan. ahzab:22
Allah akan uji kita pada titik kelemahan kita. sehingga yang lemah itu mampu menjadi kuat.
wallahualam: off to malacca.
shah-alam.
21:06:2011: 11:17pm

Monday, May 23, 2011

gambar: umat ini tidak pernah diajar untuk cintakan dunia & takutkan mati

assalammualaikum
hello there. \(^_^)/
subhanallah.subhanallah.subhanallah.
alhamdulillah.syukur kepadaNya, atas Maha pemurahnya Dia 
mengurniakan kita pelbagai-bagai-macam-macam-bermacam-aneka nikmat.
yang jika dihimpunkan seluas langit dan lautan juga tak kan mampu mengukirkan SEMUAaaanyaaa...
alhamdulillah.alhamdulillah.alhamdulillah

maha suci Allah dan segala puji bagiNya, sebanyak bilangan ciptaanNya dan keredhaanNya, dan seberat timbangan 'arasyNya dan sebanyak dakwat (yang terpakai untuk menuliskan) kalimatNya

Allah, ya Allah... a lot of things yang ingin dikongsi bersama....but, I just don't know how I can put it into words...hmmm...

lets me see.

yup...dah 2 minggu lebih2 kami bercuti. ye. semestinya inilah pentarbiyahan yang sebenar. pentarbiyahan yang sebenar. Allah ya Allah. kuatkan kami. kami ya Allah. yup. ingin menculik kata-kata dari seorang ukhti:
'Jika kita tidak mentarbiyah diri sendiri, siapa yg akan mentarbiyah kita?? hehe yee yuk pertingkat tarbiyah dzatiyah & mutabaah amal'
dan alhamdulillah. one more pic for Allah dan RasulNya. teringat pidato Dr. Hafidzi Mohd Noor pada malam penutupan konvoi pembebasan Palestin d masjid shah alam. yang sangat haruslah tersentap hooo~~ -_- . yup. perjuangan ini tidak akan cukup hanya dengan semangat. kita perlu perbanyakkan bacaan, Allah ya Allah... memang dah lama rasanya tak mentalaah buku2 tarbiyah. kisah-kisah sejarah. raheeq maktum. huhu~


yup. leraikan dunia dari hati kita. letakkan ia di tangan. supaya senang bagi kita untuk melepaskannya.

sebenarnya saya nak mengajak diri saya sendiri ;D. dan semua. utk pelajari kembali kisah-kisah peperangan yang pernah dilalui saudara-saudara islam kita. yup. kita singkap kembali perjalanan-perjalanan rasulullah SAW dan para sahabat, kisah-kisah hebatnya generasi al-quran yang pertama itu. mereka tidak pernah di ajar untuk cintakan dunia... yup kawan. 

umat kita ini tidak pernah di ajar untuk cintakan dunia. dan umat ini juga tidak pernah di ajar untuk takutkan mati. 

lihat sahaja bagaimana hebatnya para sahabat di medan peperangan. dahsyat. menggemparkan~ sehingga pihak musyrikin berasa musykil kerana mereka mereka ini tidak takut mati! tidak takut terbunuh!

dan lihat sahaja satu contoh hero super saiya. siapakah? . yup. dialah pemuda yang jika dia lalu sahaja dikotanya, dari jauh orang-orang kampungnya sudah mengenalinya. 'haa tu dye mai dah...' dan semua wanita2 tak terlepas ingin memandang pemuda ini 'WOooo' . kerana haruman yang dipakainya hanya dia seorang sahaja yang memilikinya dan dialah pemuda yang paling elok rupa & pakaiannya di kotanya. namun, apabila islam hidup di hatinya... di waktu syahidnya beliau. hanya sehelai kain sahaja yang menutupinya. ditutup kepala, terbuka kakinya, ditutup kaki, terbuka kepalanya...mus'ab bin umair. subhanAllah ya Allah. T_T

lihat sahaja bagaimana reaksi Abu Bakar As-siddiq dan Umar Al-Khattab pula...

'ya Rasulullah, ambillah semua hartaku' kata Abu Bakar.

'ya Rasulullah, ambillah separuh daripada hartaku' kata Umar Al-Khattab..

Allah, ya Allah.. T_T deras...
ya Allah, sungguh kami rindu kepadamu ya Allah. kami rindu akan Rasul Mu ya Allah. kami rindu para syuhada Mu ya Allah. Engkau kuatkanlah kami dan teguhkanlah hati-hati ini.

ingat. ingat. ingat. 'jahiliyyah yang terancang itu mampu mengalahkan tarbiyyah yang tidak terancang'...ok. nak koreksi diri balik. hoo buku...huhu (bukan muka buku ye).

Friday, May 20, 2011

gambar: be strong!


Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi  kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. 2:216


gambar: pohon yang rendang.


jeng...jeng...jeng
assalammualaikum
i'm back...^___^
again, with some....hmmm...hmmm..hmmm...
lakaran, lukisan(tak kut), pembuahsuaian, pengisian(sikit je),
pembolehubah(hmmmmm?)
yeah..all these things.
for Allah & rasulNya...(ingat hadis 1) ehe

pohon yang rendang. lebat dan nyaman. dengan berkicau-kicau riang burung di angkasa (wahh terasa macam dalam syurga :') ). menjadi tempat berteduhnya para pengembara. akar teguh tak mampu digoyah (hatta by angin kencang sekalipun..fuuhh). membebaskan oxygen agar bermanfaat pada manusia & seisi alam. menyerap gas carbondioxide yang tidak diperlukan oleh hidupan. dannnn jadilah KITA seperti pohon yang rendang. pandai berbakti. menghargai. teguh tidak goyah (hatta ditimpa satu persatu tarbiyyah dariNYa).

ok peringatan untuk diri sendiri.dan semua.
haruslah tersentap dah terkena kat diri sendiri kan HOHO.

sebenarnye pokok tu x rendang pun, tapi teduh la jugak bile lalu lalang kat situ.
.ehe hoo tu pokok depan bazar science um ye sekian harap maklum wink3 ^_^


gambar: boikot



lets me see...

hey kawan, setakat kita beli satu dua barang diorang tak jejas kut ekonomi yahudi tu.

hey kawan kawan, dulu dulu dulu...once upon a time, 
selama tiga tahun lamanya, Rasulullah saw dan kaum muslimin telah diboikot oleh kaum musyrikin.
hang ingat tyme tu Rasulullah saw dan para sahabatnya makan apa.?
McD, PizzaHut, Starbuckkk.?
 sekarang hang nak habaq mai kuasa boikot tak hebakkk.?

'sila sentap menyentap sekarang juga...sekian terima kasih'

Sunday, May 15, 2011

gambar: open our eyes, ask our iman


lets think about it ^^
open our eyes, ask our iman

gambar: as-syahid hassan al-banna


Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup  disisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.


gambar: as-syahid syed qutb


Jari telunjuk ini yang menjadi saksi setiap kali di dalam solat bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan Allah tidak mungkin sama sekali akan menulis coretan yang hina dan mengampu-ampu. Jikalau sememangnya saya layak dipenjara, saya redha menerimanya. Tetapi jikalau saya dipenjara dengan zalim, saya sama sekali tidak akan tunduk memohon belas kasihan daripada orang vang zalim

aku merasa hairan dengan mereka yang mahukan manusia yang ditindas dan dizalimi berlutut memohon kepada penzalim dan penindas itu. Demi Allah, kalaupun dengan perkataan itu dapat menyelamatkan aku daripada tali gantung sekalipun, sesekali aku tidak akan mengucapkannnya. Aku lebih rela kembali menemui Allah dalam keadaan Dia meredhai aku dan aku meredhai-Nya
  
-As Syahid Syed Qutb-

subhanAllah 

Tuesday, May 10, 2011

gambar: malam & siang


sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam & siang, bahtera yang belayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah matinya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan & pergisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; sungguh tanda-tanda bagi kaum yang memikirkan 
2:164

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya  malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal 
3:190

Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang itu dan pada apa yang diciptakan  Allah di langit dan di bumi, benar-benar terdapat  tanda-tanda  bagi orang- orang yang bertakwa. 
10:6

Dan Dia menundukkan malam dan siang, matahari dan bulan untukmu. Dan bintang-bintang itu ditundukkan  dengan perintah-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda-tanda  bagi kaum yang memahami 
16:12


 subhanAllah: saya rindu jiwa-jiwa muda itu yang dulu pernah membawa satu arti pentarbiyahan dalam hidup ini
nabihah, nazihah, amalina, izzah
semoga antunna sentiasa berada di bawah cahaya cintaNya :') i.A

Sunday, May 8, 2011

bulatan gembira al-'adiyaat

assalamualaikum...sisters ^___^
.keluarga al-'adiyaat.
dari kiri...sebutkan semua...cepat3
ce teke ce teka...siapakah yang bertambah itu ehe

'kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya dan 
berjihad dengan harta dan JIWA kamu. itulah yang lebih baik bagimu, 
jika kamu mengetahui.' 8:72
.
sudahkah sye benar2 mengimani ayat ini uhu....
harta & jiwa
.
check out this link ----> al-'adiyaatSoul-art to view d newest deviantions. \O/
.

Saturday, May 7, 2011

lari

 assalammualaikum.
hello there \O/

yeahhh.
haha...sye nak lari macam nie boleh.
tapi tak nak kat sini.
nak kat syurga.
nak guling3.lompat3.dengan girang gembiranya.huuu

sambil-sambil kita buat bulatan gembira
dengan gembiranya

tapi.
huhu

all-out dulu & jadikan ia sebagai tempat pengistirehatan yang abadi..baru terasa bestnye kan? barulah berbaloi, ye dop?
huhu 



memperingati kisah sebuah perjuangan yg berakhir dengan sangat manisnye..:

...etc

perumpamaan syurga yang dijanjikan kepada orang yang bertaqwa (ialah seperti taman), mengalir di bawahnya sungai-sungai; senantiasa berbuah dan teduh...13:35

Monday, April 25, 2011

bittaufiq wannajah

^_____^
senyum3, tak perlu kata apa apa.

final exam 10/11, tahun 2 sem4

suaraku berharap

sahabat, meski engkau tak mampu membantu janganlah engkau menyakiti. 
jika telah engkau dapati kelemahan dalam dirinya, bantu dan jangan engkau pijak kelemahannya.

bangkitkan aku kembali, jika telah kau lihat aku semakin jauh...
='(

Saturday, April 23, 2011

bingkisan

assalamualaikum akhwat fillah ^_____^
 alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah
dapat kembali menerjah blog hehe,
kala ini, macam2 perasaan bercampur baur, sedih, gembira, gementar, susah, payah,..
dah macam ABC ^_^
(boleh ke kata macam nie hehe)
sedap3
 
seharusnya, beginilah kita perlu memandang perjalanan hidup kita:

Hidup ini satu perjalanan tarbiyah (pelajaran). Tarbiyah yang mengajar kita untuk senyum, ketawa, sedih, kecewa, gundah gulana, resah gelisah. Lihatlah kehidupan ini dengan kaca mata seorang hamba (51:56) dan khalifah (2:30), dan kita akan mula mengerti erti sebenar tarbiyah itu. ~tarbiyah dzatiyah

dan apabila:

'Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang kita sering dakwahkan,itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan.Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia.' ~Ustaz Pahrol Mohd Juoi

subhanAllah, indahnya tarbiyyahMu
                                                                                                                                          
 
dan kesempatan ini, ingin tinggalkan ucapan takziah pada keluarga ukhti izzah(ucu), atas pemergian kembar yang telah kembali ke rahmatullah..
innalillahi wa inna ilahi roojiun.
subhanAllah, jarang2 air mata dapat mengalir...=( 
mendengar berita sebuah kematian yang sungguh mengingatkan kte pada janji Allah yang sangat pasti
'dan setiap yang bernyawa tidak akan mati kecuali dengan izinNya, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya...'3:145
perasaan yang sukar dterjemah =(
mungkin, tautan hati yang telah bertaut
membuatkan sye seolah-olah merasai kesedihan bersama
al-fatihah


                                                                                                                                                  

alhamdulillah, dapat menyiapkan satu video untuk KITA
kreadit, sedikit ctrl C, ctrl V bingkisan kata-kata dari ukhti najihah

alhamdulillah, luarbiasa, AllahuAkbar
al-'Adiyaat kembali menerjah ^__^

video
 semoga mampu menjadi kata-kata yang pedas buat diri sendiri dulu..b4 org lain ehe
ps: off dulu lagu kat blog nie utk dgr video nie ehe

 dan 
alhamdulillah, telah berjaya menduduki 2 kertas peperiksaan. \(^_^)/
lets do it for Allah & RasulNya