Wednesday, September 3, 2014

kutiba 'alaikumulqital 2:216



'diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu. dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui' 2:216

kutiba 'alaikumulqital

Allah menggunakan perkataan yang sama, kutiba 'alaikumulqital (diwajibkan atas kamu berperang), di dalam albaqarah ayat 183; kutiba 'alaikumussiam (diwajibkan atas kamu berpuasa). sebagaimana Allah mewajibkan kita berpuasa, begitu juga diwajibkan atas kamu berperang. yang jika kamu meninggalkannya, kamu berdosa.

dan bila kita sebut 'perang', ia bukanlah sesuatu yang kita suka pun. kita mempunyai mindset-mindset yang negatif tentang perang; kehancuran, rosak harta benda, kematian, tiada bekalan elektrik n air, kelelahan, perjalanan penat, terik, payah, kena infaq duit, tenaga, masa... etc

dan semua tu hanya mindset kita je, dan Al-quran datang membetulkan mindset kita. perang bukan sesuatu yang kita suka untuk lakukan, tetapi ia wajib untuk kita lakukan. sebab tu di dalam ayat seterusnya Allah menyatakan boleh jadi ini (perang) bukan sesuatu yang kamu senangi tetapi ia baik bagimu.

dan di dalam perjalanan tarbiyah dan dakwah kita ni, ada je yang kita tak suka pun untuk hadapinya, kita tak suka pun untuk terbuka kepada sebuah perubahan yang menjadi hadaf tarbiyah tu, kita tak suka pun untuk nak berubah, dan payah la nak jadi baik ni :p penat nak istiqamahkan diri baca mathurat,baca quran, hafal tu hafal ni, kena bebu tu bebu ni, 

dan karena iman kita terhadap tarbiyah ni, kita menyintainya walau payah.

karena iman kita terhadap 'kita tidak mengetahui, sedang Allah mengetahui'

karena iman kita terhadap apa yang terbaik untuk kita adalah; apa yang telah berlaku dan apa yang sedang kita lalui sekarang.

bila kita lihat kembali perjalanan kehidupan kita, tarbiyah dan dakwah kita. dan banyak je yang kita tak puas hati pun, kita rasa tak sempurna, kita rasa kita banyak buat salah, tarbiyah lompong, jalan lambat, dakwah tak jadi, adik lari, kena fitnah, waqi' tak berkembang, masalah ukhuwah, diri tak terbina-bina. etc dan sedar lah kita bahawa itu adalah yang disediakan Allah untuk menjadikan siapa kita pada hari ini.

tarbiyah adalah perubahan. jadi apa yang perlu kita jangkakan dalam diri kita selama kita merelakan diri di tarbiyah adalah perubahan. mohon menjangkakan ia. dan mohon work for it jika rasa tak de apa yang berubah pun. dan ini lah salah satu perang kita. yang kita tak suka pun kadang-kadang tapi kita perlu lakukan. 

dan apa yang kita alami hari ini lah juga yang terbaik untuk kita. untuk menjadikan kita mukmin yang lebih teguh pada esok hari dan kehadapannya.

di mata kita, kita tidak mengetahui. tetapi di mata Allah segalanya adalah baik untuk tarbiyah kita.

dan inshaAllah dengan kesedaran iman. meyakinilah Allah sedang menyediakan untuk menjadi kan kita lebih baik di masa hadapan. baik dalam pembinaan diri kita, mahu pun dalam pembinaan our next generation. 

segala yang tak best yang kita lalui di zaman tarbiyah yang stagnant bukan alasan untuk kita melakukan perkara yang sama terhadap generasi pewaris kita. perkara-perkara ni disediakan untuk kita lebih menjadi mufakkir(pemikir) untuk membentuk tarbiyah dan dakwah yang lebih hebat untuk generasi seterusnya.

belajar lah daripada apa yang telah Allah sediakan untuk kita di masa yang lalu dan ambil lah tarbiyah pada hari ni sebagai bekal kita pada hari esok.




'merindukan jalan dakwah mengajarkan pada kita selama keimanan ada di dalam sanubari kita, maka keajaiban akan terjadi dalam kehidupan kita pada saatnya'


Tuesday, July 29, 2014

ramadhan 2014.

aku rindu... sosok murobbi itu...

arwah ummi mum.

memori, ramadhan 2011.

'sekiranya di tangan kamu ada sebiji benih kurma, dan kamu tahu bahawa esok akan berlaku kiamat....apa yang awak akan buat?' ummi bertanya

'hmmm...solat?'
'duduk ibadah'
'solat taubat banyak-banyak...ngeee'

ummi senyum je dengar jawapan-jawapan kami yang macam ntahhapewhapewntah

ummi sambung membaca hadis itu:
'hadis riwayat imam ahmad, rasulullah bersabda 'sekiranya di tangan kamu ada sebiji benih kurma dan kamu tahu bahawa esok akan berlaku kiamat, maka hendaklah kamu menanamnya'

muka semua orang... 'haaa?'


kalau tanam pun bukan dapat hasilnya sebelum kiamat pun kalau kiamat tu berlaku esok...tapi ternyata hadis ni mengajarkan kepada kita. bukan hasil. tapi usahanya. hasil itu di tangan Allah, usaha itu kehendak kita. kalau esok pun Allah nak jadikan pokok tu berbuah, tak pernah mustahil bagi Allah, tapi di mana usaha kita untuk Allah nak bagi hasil tu. kalau kita tak menanamnya, Allah pun takkan nak bagi hasilnya.

sekarang dah sampai ramadhan 2014. dan... dah tamat pun ramadhan ni.

teringat peristiwa dua hari selepas pemergian ummi, seorang akhwat meminta untuk di bawa kan usrah anak-anaknya, wahaiii la, dengan rasa kesedihan yang masih mendalam, mata masih tak mampu lagi berhenti menangis, dan malam itu lah kali pertama mencederakan qais, kemek terlanggar tembok...wahaaiii :p  dan ketahuilah ummi tak mampu ku tahan menceritakan kebaikanmu di dalam usrah tu, tak mampu untuk tidak ku menyebut-nyebut nama mu, setiap tempat yang akan ku berikan sharing, tak terlepas untuk aku sharingkan ayat favourite ummi 9:100 :)

teringat pesanan seorang akhwat tu, sentiasalah menyebut-nyebut kebaikan orang yang telah meninggal dunia, kerana ada malaikat yang akan mencatitnya. :')

'ya tuhanku, jadikanlah aku termasuk orang yang mewarisi surga yang penuh kenikmatan' 18:85

dan ramadhan 2014, telah melangkahkan aku pada dunia yang baru.
absolutely different. 
and its never an easy task. :')

but, if, it doesn't challenge you, then it doesn't change you :)
tarbiyah adalah perubahan.
pada saat Dia meletakkan aku di suatu tempat itu, 
yang aku perlu lakukan adalah, yakin.
yakin, pada Dia, Pemberi tempat terbaik. 
yang aku panjatkan pada doaku.
'wahai Tuhanku, turunkanlah aku di tempat turun yang berkat dan Engkau adalah sebaik-baik Pemberi tempat' 23:29
dan aku perlu yakin yang Dia telah memberi dengan lebih baik dari yang aku minta.
walau sebenarnya tak mudah nak menanamkan yakin tu, tak mudah :')

jalan ini masih panjang, 
ternyata jalan ini sememangnya panjang

'sekiranya yang kamu serukan kepada mereka ada keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, nescaya mereka mengikutimu, tetapi tempat yang di tuju itu terasa sangat jauh bagi mereka. mereka akan bersumpah dengan nama Allah, "jikalau kami sanggup niscaya kami berangkat bersamamu" mereka membinasakan diri sendiri dan Allah mengetahui bahawa mereka benar-benar orang-orang yang berdusta' 9:46

kemanapun kaki melangkah,
jangan lupa, bawa bersama jiwa kehambaan...

karena akhirnya kaki itu masih melangkah di atas bumi Dia,
karena akhirnya...
kita tetap adalah hamba Dia.
yang pada Dia kita mohon kekuatan.
yang pada Dia kita mohon pertolongan.

saat perlu pergi,
aku mempunyai harapan yang besar,
untuk melihat diriku sendiri di tarbiyah dengan tadhiyyah,
dan saat perlu meninggalkan jiwa-jiwa yang kucintai,
aku mempunyai harapan yang besar,
untuk melihat mereka membesar dengan baik,
masa depan dakwah ni selalu di luar jangkauan kita,
tetapi tetap menjaga dan membina harapan-harapan yang baik adalah pilihan kita,
dan berdiri lah teguh di atas harapan-harapan itu,
yang di atasnya kita akan teruskan asa,

cukup berterima kasih, kerana Allah menghadirkan insan-insan kecintaan ini,
yang dengan mereka, menjadi kekuatan diri
:')

terbitnya matahari memenuhi harapan hati, terima kasih karena pernah ada dan selalu ada :)

ketahuilah,
pada setiap daie itu, ada mujahadahnya.
ada yang sedang bermujahadah ditinggalkan keseorangan, 
ada yang sedang bermujahadah terkial-kial mencari tarbiyah
ada yang sedang bermujahadah untuk terus berjalan,
ada yang sedang bermujahadah dengan baki-baki jahiliyyahnya

dan pada setiap daie itu, ada ujian-ujian yang masih terus-menerus menguji dirinya,
ada yang di uji dengan perasaannya sendiri,
ada yang di uji dengan keluarga yang tidak memahami,
ada yang di uji dengan kewangan yang tidak mencukupi,
ada yang di uji dengan dakwahnya yang tidak menjadi-jadi...

ada dan ada... 
everyone is fighting their own battle.
and keep fighting sisters, semoga Allah beri kekuatan.
for this dunya is not perfect, because we are meant for something higher sisters, which is Jannah. :')

tarbiyah Allah hanya dapat kita lihat dengan baik, jika kita hadapinya dengan sabar.


ramadhan, semoga roh ruhiyahnya melekat di jiwa-jiwa kita, menjadi bekal menempuh panjangnya jalan ini. Allahumma ameen...semoga Allah menerima amal-amal kita.

#PrayForGaza
#OperasiBadar
#GazaUnderAttack


Wednesday, February 12, 2014

bahagia yang kekal.


dengan nama Allah, Yang Maha Pengasih Maha Penyayang.

malam itu, air mata ku tumpah lagi, tak semema-mena...selepas mendapat mesej whatsApp dari seorang ukhti.

'td sorang adek ri yg pernah usrah ngan kak mum bercerita..dia mimpi jumpa kak mum..gembira sangatttt dia.. masa tu die x tengok adek tu... die tengah sibuk memilih pintu mana nak masuk...'

=')

ummi telah mendapatkan tempatnya di surga. aku mendoakan untuk diriku dan kalian, semoga penghuni seterusnya adalah kita inshaAllah

'di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang gugur, dan di antara mereka ada pula yang menunggu-nunggu dan mereka sedikit pun tidak mengubah janjinya.' 33:23



12021014
0215



Tuesday, February 4, 2014

umi mum.

air mata sedang ku tahan. hati sedang ku kuatkan.



sosok itu, yang ku panggil umi.
bagaimanakah kiranya hati yang mendapat sentuhan tarbiyah dari mu selama 3 tahun ini mampu ku kuatkan, umi.
namun, saat terakhir itu, saat ku melihat wajah mu di pembaringan itu. wajah mu tenang, tersenyum. subhanaAllah. aku lalu tersenyum tanpa ku sedar. pengakhiran hidupmu indah umi. pengakhiranmu indah. :')

umi, jazakillahukhair. kerana tadhiyyah (pengorbanan) umi telah sungguh membekas dalam hati mutarabbi mu ini. tadhiyyah seorang murobbi. tadhiyyah mu telah membuatku tidak sanggup untuk mengkhianati segala jerih payah yang telah engkau tempuhi dalam membesarkan kami. umi telah banyak bersabar dengan karenah kami, saya tahu... juga kesabaranmu atas segala penat lelah yang tak pernah kau persoalkan, begitulah obsesi dan sungguh benar telah engkau fahami sukarnya jalan ini :') dan kini umi, kesabaranmu telah pun di sambut dengan ucapan salam dari malaikat di pintu surga...
'salaamun alaikum bima sobartum'. subhanaAllah...

ramainya yang telah bersaksi atas pelaksaan syahadahmu umi :) hatiku sedang kuat menahan kesedihan ini, namun aku ingin tersenyum mendengar cerita-cerita kebaikan mu. akhowat, sentiasa sebut-sebutkanlah kebaikan arwah, ada malaikat-malaikat yang akan menjadi saksi kepada ucapan kita itu untuk arwah di akhirat kelak.

sungguh, umi bukanlah seorang yang mudah untuk dilupakan. siapa pernah menyangka, sentuhan kasih sayangmu telah menyentuh banyak hati. :') dan hati-hati itu lah kelak akan menjadi saksi mu nanti umi, subhanaAllah, begitu mudahnya perjalanan hidup mu di akhirat nanti umi dengan ramainya yang akan menjadi saksimu. 

dan aku bersyukur kerana umi telah dihadirkan oleh Allah menjadi sebahagian hidup ini. menjadi sebahagian memori di ingatan ini yang takkan mudah untuk dilupakan. banyak yang telah aku belajar dari mu umi. 


ini ketika rehlah adik-adik INTEC tahun 2012.
yang sedang berlari itu ummi...subhanaAllah, bagai beliau sedang bermain-main di taman syurga kan :')

aku tidak mahu menangis lagi, tetapi aku masih belum mampu kuat. doakan aku. 
sosok itu, yang akan terus dikenangi, di hati, takkan pernah hilang. jasad kita telah dipisahkan, tetapi tidak roh kita. akan terus mengalir bekas-bekas tarbiyyah itu. akan terus mengalir cintamu ini.

semoga kesedihan ini, menjadi kekuatanku. 
al-fatihah.

ayat favourite umi:
'dan orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk islam) di antara orang-orang muhajirin dan ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada Allah. Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. mereka kekal di dalmnya selama-lamanya. itulah kemenangan yang agung.' 9:100 

04022014
0932
aku rindu.






Friday, January 31, 2014

iman yang menjaga.

aku ingin menukilkan kembali apa yang pernah dia taujih kan suatu masa dahulu... di luar masjid itu. moment yang akan dikenangi.

'melihat kepada umat yang sedang nazak ni, dan bagaimana kita mengimani dan meyakini bahawa kitalah penolong-penolong agama Allah tu. dan Allah kata yang betul-betul ikhlas sahaja yang akan bertahan...yang ikhlas.
sekarang, cuba kita reflect diri kita, sejak hari pertama kita join usrah, sejak hari pertama kita join tarbiyah ni, bagaimana iman kita? bagaimana komitmen kita terhadap jalan tarbiyyah ni? adakah meningkat atau sama sahaja? 
kita ni, untuk kita yakin Allah itu tuhan kita, kita perlukan kepada iman. tetapi untuk meningkatkan iman tu kita perlukan kepada amal... amal. 
which is kalau kita lihat kepada graph seorang mukmin. ia sepatutnya meningkat. tetapi disebabkan beberapa kekurangan kita, graph tu pasti akan menurun, tapi tidak boleh melebihi dari tahap yang sepatutnya. 
kerana juzuk 30 kita kena hadam tu, yang nak ditekankan adalah aqidah. nak kata apa, perkara pertama yang perlu settle dalam diri kita adalah iman'
-seorang dia.

melihatlah kepada diri kita. berhati-hatilah kerana seseorang yang ditarbiyah apabila imannya turun (futur), dia boleh melakukan sesuatu yang lebih teruk daripada orang yang luar lingkungan tarbiyahnya, atau mungkin lebih teruk daripada apa yang pernah dia lakukan di waktu jahiliyyahnya...

kerana apa? kerana itu lah syaitan sedang menghiasi futurnya. itu lah caranya syaitan attack para daie mukmin, dengan menghiasi futurnya lalu membuatkan dia lalai, malas, panjang angan-angan dan berlengah-lengah sudah... [refer muqaddimah muntalaq]



31012014
0227
yang sebenarnya. aku rindu untuk kembali menulis.

.rijalmajhul.

Monday, December 9, 2013

13:24

di suatu subuh itu.
dia memandang langit. ternyata ada sesuatu yang berat membebaninya.
seorang dia yang sedang mencari Dia, sambil di temani dia, seorang sahabat di atas jalan dakwah.

'lama saya fikir, macam mana diorang buat jambatan tu, jambatan tu senget'

'hmmmm...'

'tapi lepas tu, saya pandang lagi jauh....'

'langit...'

'langit tu... macam mana Allah cipta'

ternyata air mata laju sungguh ingin mengalir, namun ternyata, menyebelah bersama dia, dia tak mampu menyatakan dengan air mata, karena dia tahu, sahabatnya itu juga sedang menanggung beban yang berat.

diam. tiada suara.

'meh, saya nak share dengan awak...' sahabat itu bersuara.

'salaamun alaikum bima sobartum' surah ar-ra'd, ayat 24.'

'selamat sejahtera ke atasmu karena kesabaranmu'

'hmmmm...'

lets the tears do the talk.




Saturday, August 24, 2013

#R4BIA #EGYPT


'apabila iman menyemarak di jiwa, maka berlakulah perkara-perkara luar biasa' 

peperangan mu'tah, raheeq maktum.

mereka, sedang Allah uji dengan jihad, fisabilillah. jihad fizikal, bukan lagi jihad hawa nafsu.
kerana mereka, telah lepas tilawahnya, sudah selesai hafazannya, telah qowiy qiamnya...
mereka telah selesai semua itu, 
maka apa lagi yang Allah nak uji kalau bukan jihad fisabilillah pula.

dan kita? .........

yang perlu kita tangisi sekarang mungkin yang sebenarnya bukanlah mereka, tapi adalah diri kita sendiri. 
apa yang berlaku kepada dunia islam sekarang, jadikan ia sebagai satu cermin yang besar, di mana pantulannya adalah kepada diri kita.

'di antara muhasabah para pendahulu kita; 'maafkan kami para saudara mukmin di mana jua; mungkin karena dosa kami lah kalian di timpa bencana' @salimafillah




Kata mereka (Ikhwan Muslimin),

Alhamdulillah kerana Allah telah mentaqdirkan kami menjadi ahli bumi yang paling dibenci oleh Zionis.

Alhamdulillah kerana hari kemenangan Mursi telah menyebarkan kegembiraan ke seluruh Gaza dan Al Quds.

Dan pada hari rampasan kuasa,berterbanganlah burung-burung merpati kegembiraan di Tel Aviv.

Alhamdulillah kerana Allah telah mengurniakan kami kemuliaan ini.

Sumber :رابطة الاخوان بالعالم




Wednesday, May 8, 2013

yang tidak bisa dibeli.

adalah mereka.








'wahai orang2 yang beriman! bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung'...

'jangan nangis tau, we r here, even not facing each other, but our heart are attaching each other' -ukhti qowiy

:')


Saturday, April 13, 2013

belum pun separuh perjalanan.

assalamualaikum...
bismillah
allahumma solli ala saiyidina muhammad :)

masih ingat dengan surah al-nashr. saat di gambarkan sebuah kemenangan (fathul mekah) - maka apakah yang Allah perintahkan kepada manusia saat itu?

bertasbih dan beristighfar.


( َفسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَا َ ن تَوَّابًا ( 3
maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan pohonlah keampunanNya. sesungguhnya Dia Maha Penerima Taubat.

kata sayyid qutb dalam tafsir fi zilalnya saat menafsirkan ayat ini:


'Bertasbih dan bertahmid atas ni'mat Allah yang telah menjadikan mereka sebagai pemegang amanah dan pembela agama-Nya, juga atas rahmat Allah ke atas seluruh umat manusia dengan mengurniakan kemenangan kepada agama-Nya, kemenangan kepada Rasul-Nya menakluk Makkah dan sambutan besar-besaran daripada orang ramai memeluk agama-Nya yang penuh kebajikan itu setelah sekian lama mereka berada dalam keadaan buta, sesat dan rugi.
Beristighfar terhadap berbagai-bagai perasaan dan pengalaman jiwa iaitu beristighfar terhadap perasaan bangga dan sombong yang berkecamuk dalam hati pada saat-saat mabuk kemenangan setelah sekian lama berjuang.
Perasaan yang sedemikian memang sukar dikawal dalam hati manusia kerana itulah mereka perlu beristighfar. Beristighfar terhadap perasaan perasaan tidak sabar, perasaan terkilan, kerana lambatnya Allah menunaikan janji memberi bantuan dan pertolongan, perasaan gentar dan goncang, iaitu perasaan-perasaan yang mungkin dialami dalam saat-saat menghadapi perjuangan yang lama, kepenatan dan kesukaran.
Beristighfar kerana tidak cukup bersyukur kepada Allah yang sentiasa melimpahkan ni'mat dan rahmat-Nya yang tidak putus-putus. Daya upaya manusia sentiasa terbatas, sedangkan ni'mat dan anugerah Allah sentiasa melimpah-ruah. 
Di sana ada lagi satu tujuan yang halus daripada beristighfar pada saat mencapai kemenangan, iaitu untuk menggerak dan menyedarkan hati yang sedang dilambung rasa megah dan bangga dengan kemenangan itu agar menginsafi ketaqsiran dan kelemahan diriya. Oleh itu ia lebih baik merasa kebanggaannya dan memohon istighfar kepada Allah, kerana istighfar boleh menghalangkan perasaan angkuh dan sombong.
Orang yang menang hendaklah menyedari bahawa Allah mengamatinya, bahawa Allahlah yang memberi kekuatan kepadanya mengalahkan musuhnya, sedang ia lemah dan tidak berupaya. Allah telah mengalahkan musuh-musuhnya kerana suatu tujuan yang dikehendakinya. Oleh itu kemenangan yang dicapai itu adalah kemenangannya daripada kurnia-Nya, penaklukan itu adalah penaklukan-Nya dan agama adalah agama-Nya dan segala sesuatu terpulang kepada-Nya.
(tafsir surah an-nashr, tafsir fi zilal quran,sayyid qutb)

makanya disini, kemenangan wajib identik dengan tasbih dan istighfar, seperti yang di perintah kan Allah. dan we as daie and murobbi harus dan sangat harus menyedari bahawa saat Allah berbicara tentang istighfar, ianya akan disusuli perintah untuk bertaubat. sekaligus! (sila buka quran sekarang dan tadabbur --> kepada saya juga)

ini adalah suatu perkara yang sangat menyentapkan hati sejak awal tahun ini, bermula di mukhayyam singa, seterusnya ke usrah bersama murobbi baru yang pastinya diketuk2 lagi, ke daurah, and daurah adik-adik even lagi banyak di ketuk. dan juga daurah terbaru yang tidak saya ikuti tetapi saya pasti sangat pasti lebih memuhasabahkan. only then i began to realize something profound. bukan selama ini tidak tahu. perlu diketuk ketuk ketuk baru nak terngadah. tahu tahu tahu tetapi sangat sukarnya untuk istiqamah dalam beramal.

dan benarlah tarbiyah Allah ada di mana sahaja, di ketika apa pun kita, yang terpenting adalah bagaimana kita mengimani tarbiyah dan react terhadap tarbiyah itu.

kematangan kita dalam dakwah tidak diukur dengan umur, tetapi bagaimana kita mengambil tarbiyah itu untuk mendewasakan kita. contoh akhowat yang matang sebelum umurnya sangat banyak berlambak di pasaran dakwah dan tarbiyah. kalau anda jumpa seorang sahaja dari contoh itu sudah cukup untuk membuatkan anda rendah diri. dan terasa dhaifnya aku, banyak lagi aku tak tahu...dan hati tersentap, mata berair-air <noktah>

kembali ke jalan lurus,

Dr. Muhammad Al-ghazali ada menegaskan, bahawa 'permulaan kita mendapat kemenangan yang hakiki adalah saat kita memulai lembaran hidup baru dengan taubah yang ikhlas, niat yang lurus penuh suka cita dan ketundukan yang totalitas kepada Allah swt..

total

'dan barangsiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, dan takut kepada Allah dan bertaqwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang menang' (an-nur:52)

dan kita lihat juga apa yang Syeikh Muhammad Al-hamid bicarakan tentang imam kita Imam As-Syahid Hassan Al-Banna. " 'kana lillah fakanallah lahu' karena ia secara totalitas bekerja untuk Allah, maka Allah juga secara totalitas senantiasa bersamanya'

total untuk Allah, Allah total bersama dia.

'hai orang-orang yang beriman, jika kalian menolong Allah, maka Allah akan menolong kalian dan meneguhkan pendirian kalian' (muhammad:7)

mari kita beristighfar dan muhasabah apa yang telah kita lakukan.
-_-

and to one of my mutarabbi, saya akan selalu ingat, saya akan selalu ingat, saat awak luahkan kepada kami 'alhamdulillah sangat, sebab ISK tu menjawab segala persoalan kenapa saya mengikuti usrah selama 3 tahun ini, 3 tahun!' and i can see her eyes hold the tears. dan adik, Allah sahaja tahu betapa hati ini juga tak mampu menahan segala rasa itu, betapa Allah seolah-olah sedang membayar segala usaha adik 3 tahun itu dengan kefahaman adik saat itu. tapi astagfirullah al azim, pastinya kita sedar itu semuanya adalah total dari Allah. bertasbihlah dan beristighfarlah.

pastinya Allah memberi pada waktu yang tepat, ya, kerana hanya Dia sahaja yang memiliki ilmu dan hikmah dan hak yang mutlak itu untuk memberi kefahaman kepada siapa sahaja yang DIa kehendaki.

pernah suatu ketika saya bertanya kepada my murobbiah (you know who you are)
'apa yang ummi rasa bila tengok kami sekarang ye?'
'alhamdulillah'
'the answer should not only alhamdulillah kan ummi?'
'kembalikan segala perasaan itu kepada Allah, peringatan agar kita ingat segalanya dengan izin Allah'

izin Allah, yup, segalanya dengan izin Allah.

ummi, once you are my murobbi, you will always be my murobbi. =')

dan ketika menghadam buku tafsir da'awi bab 21 tentang pertolongan dan kemenangan Allah swt.. akan bermain-main di layar minda pjalanan tarbiyah all my mutarobbi, my usrahmate, my kaish, watak-watak akhowat dan terpenting jalan dakwah para syuhada yang kita telah pelajarinya dari sirah, yang membenarkan kata-kata Dr. H Atabik Luthfi dalam tafsirannya ini,

'kemenangan itu harus dengan perjuangan, pengorbanan dan menempuh jalan yang sukar. karena kemenangan yang mudah diraih tidak akan kekal. begitu juga dengan dakwah yang 'mudah' hanya akan diminati oleh orang-orang yang 'lemah'. sedangkan kemenangan yang hakiki dan dakwah yang sukar memang hanya bisa disertai oleh mereka yang kuat, teguh, dan solid dengan keimanan mereka.'

kemenangan hakiki tidak datang dalam waktu yang instan dan cepat

3 tahun perjalanan dengan strugglenya untuk memahami jalan dakwah dan tarbiyyah ini bukanlah sesuatu yang mudah. pernah dia datang duduk dengan saya, dan cakap 'akak, macam mana, saya masih tak dapat nak faham, saya masih tak dapat rasa sebagaimana usrahmate dan sahabat2 lain rasa. rasa untuk berkorban untuk utamakan tarbiyah, usrah, daurah' and she is crying, and i crying with her too.

'kita bukan mengejar masa, masa yang bertahun-tahun tidak merupakan perkara penting bagi umur dakwah dan umat. tetapi yang penting bagi kita aialah kita mesti bertahan di atas jalan ini dengan penuh keyakinan, kesejahteraan langkah dan kejelasan pemikiran.' -zainab al ghazali

ini hanya sedikit cerita yang sometime sangat mengagumkan, bagaimana kuatkan seseorang itu untuk terus bertahan dalam kebaikan. ini hanya satu cerita, sedangkan sangat pasti sangat banyak lagi cerita di luar sana. even among my mutarabbi, saya sangat mengagumi kesungguhan mereka. indeed i want them better than us, and they have prove it and to all murobbi out there and to myself ofcourse, we need to trying our best to preparing our self and them for the future, kerana masa depan dakwah ini terletak di tangan kita.

figure2 terbaik yang sedang struggle di atas jalan dakwah dan tarbiyah ini sentiasa ada di hadapan saya. Allah hadirkan mereka sentiasa di hadapan saya. my usrahmate, my murobbiah, my mutarabbi, my kaisy. dan saya juga sangat banyak belajar dari mereka.

wallahu'alam
hidup bersamaNya, atau mati keranaNya



p/s post pertama selepas 4 bulan menyepikan blog, terasa sangat dhaifnya menulis kembali.


Thursday, November 15, 2012

i am a dreamer.




speechless. again...

ntah la, mungkin apa yang berlaku akhir-akhir ni benar-benar telah membuatkan aku sering terduduk dan diam. 

terjaga 4 5 pagi. mandi dan solat.

sebab tu la kan, patut pun kita rasa susah sekarang, sebab kita berada di zaman mekah, siksaan, ujian, bertimpa-timpa di zaman ini... kita akan mengulangi sejarah, kalau lah kita rasa senang je, there must be something wrong, banyak-banyak istighfar.

dan pedih dan penat ni tak kan lama. hanya gerhana. bukan terbenamnya matahari. kan :)

dan sebutlah dengan lidah dan hati, akan mana Tuhanmu terus menerus siang dan malam, serta tumpukanlah amal ibadatmu padaNya dengan sepenuh hati 73:8
i am a dreamer. terbang tinggi.


tiba-tiba...

mata berair...

haha. aku macam... entah... pelik...

apabila teringat macam mana aku boleh curhat kat diorang ni. sedangkan kan aku rasa mereka tak perlu tahu pun yang sebenarnya aku cari kekuatan Allah itu dengan melihat anugerah yang Allah kurniakan melalui mereka.

mereka.

even, kelas full + lab 8-6pm. sambung usrah dengan mereka. sampai 12.30pagi pun. aku jadi x kesah dan Allah bagi kekuatan tak penat. sbb pada saat itu aku sangat perlukan kekuatan itu. dan aku tahu di mana aku dapat cari. aku sangat perlu kan nya. saat itu. bila diri sendiri tak mampu lagi motivate diri untuk kuat.

dan juga mereka, yang boleh membuatkan aku tersenyum dan ketawa bersama. :)

then i'm back to myself. reflect back. look back my mutabaah amal. i better work out with my mutabaah amal. kekuatan yang kita cari tu dari Allah, macam mana Allah nak bagi kalau hubungan kita denganNya pun tak cantik. then, at the end, kita akan sendiri juga.

aku selalu sampaikan pesan, tulis kat buku orang, buku akhwat, atau tiba-tiba cakap kat sesiapa yang jadi mangsa aku: 

'pilihlah menjadi hebat dengan islam, dan pilihlah menjadi mulia dengan islam'

dan i just love it. sebab aku merasai. islam je yang mampu buat kita jadi mulia, bersihkan kembali noda-noda hitam kita menjadi putih. itu suatu yang tak dapat ditukar ganti dengan dunia. kefahaman dalam islam. sebab aku merasai. kau hanya akan jadi hebat dengan islam. without islam, u are nothing. hanya lebihan dunia if we  not contribute something pada islam. -_-

krik. krik. krik...



dan, malam dah semakin dingin. dan Allah tidak pernah tidur. 

quote: 'Allah takkan gerakkan hati kita untuk berdoa, jika Dia tidak ingin memakbulkan doa itu, justeru, kemampuan hati kita untuk berdoa, itulah yang terlebih dahulu perlu kita syukuri'

saya sedang bercakap dengan diri sendiri. k assalamualaikum


Wednesday, November 14, 2012

a single moment.



i just remembered the moment...

dalam lab yang terakhir

jam 5:50pm, angkat beg, buka zip. keluarkan bookmark.

hulurkan bookmark to someone.

'nahhh' 

someone that i have spent my 7 hours with her, in that lab, solat dan makan bersama, everyweek, untill week 7.

'alaaa bagi2 ni macam tak jumpa je nanti kan' -dia-

'ye la, mana la tahu, mungkin ni yang terakhir' -saya-

speechless

'kannn' -dia, nada tak puas hati-

aku pandang tepat padanya, dan beredar, laju, pergi. ada kelas pukul 6.

Only if you knew me. :')

kalau lah mampu, ingin ku santuni semua orang di sekelilingku dengan baik. tapi hati, dan perasaan ni, hanya Allah yang tahu mengapa....






Sunday, October 28, 2012

hidup.


forgive me Allah. for moments that i forget You. pasti apabila kita sedar dari kelekaan kita, perkara yang kita sesal adalah, saat-saat yang terlewatkan dengan tidak mengingati Dia


dan




short film: tomato 2.0

best part of it is. the beginning.

kematian adalah tarbiyyah terbaik. ya. sesungguhnya.



If my time would end today would I be ready to go?
And leave all the things I’ve worked so hard for
And all my friends and everyone I’ve known?
Never did I ever stop for a moment to think
Of what’s staring at me
I’ve been breaking all the mirrors of reality
I’m so sorry, if only I had just one last chance
I’m so sorry, but now it’s too late to change the past, oh
I lived my life in the fast lane, I only lived for today
And never, never really thought about anyone else
It was all about me, myself and I
Never did I ever stop for a moment to think
Of what’s staring at me
I’ve been breaking all the mirrors of reality, oh
I’m so sorry, if only I had just one last chance
I’m so sorry, but now it’s too late to change the past, oh
And now, now that it’s over
I wonder if anyone will remember me
If I had the chance to turn back the hands of time
There are so many things that I would change
I’d live my life, every single breath for You
I’m so sorry, if only I had just one last chance
I’m so sorry, but now it’s too late to change the past, oh
I’m so sorry, so sorry
Please forgive me
-irfan makki.
dan mohonlah ampunan kepada Tuhanmu, kemudian bertaubatlah kepada Nya. sungguh, Tuhanku Maha Penyayang, Maha Pengasih (11:90)

mendengar takbir raya. ulang dan ulang. :')

Tuesday, October 23, 2012

i just can't

Allah, 
when words fail me. really fail me.
its hurt.

please. i really hope. nobody will ask about you, and about us again.
masa adalah waktu rawatan nya
i may need a thousand years, to get through all this.
full stop.



there come a point, when its not me that don't care anymore, i just can't.
i just can't
dan ia pedih

tears.

Thursday, October 4, 2012

sedikit dari momen.

berwuduk.
solat maghrib.
sujud.
tasyahud akhir.
selawat.
beri salam.
terkenang.
bergenang.
air mata.

jalan ke meja study.
ambil telefon.
taip 
'assalamualaikum mak. tadi g tengok housemate konvo. tak sabar nak tunggu mak abah datang konvokesyen ika pulak t. insyaAllah semoga Allah izinkan hehe walaupun tak mampu jadi yang terbaik t, harap mak tak putus doa kan ika untuk mampu usaha yang sebaiknya =)'

cari nama.
tekan hantar.

capai mathurat.
baca.

hmmm... ntah. apa perasannya. tetibe... saat bersama keluarga acik tadi. saya nampak satu pengharapan yang besar dalam mata setiap ibu bapa untuk melihat anak nya berjaya... dan saya takut itu bukan sesuatu yang dapat saya beri pada mereka...

kesat air mata.
sambung baca.
mathurat. 
dengan tak-tahu-perasaan-apa-yang-nak-diterjemahkan. 
kekuatan dicari dari Dia.

hmmm... saya melihat perjalanan ini masih panjang. masih banyak liku. dan sangat berharap saat Allah mentarbiyyah dengan apa cara yang Dia sukai, saya sedia redha dengan caraNya. dan moga Dia redha dengan saya...

jarang sekali mesej beromantik begitu dengan mak hihi. terima kasih Allah kerana masih memberi peluang saya berbakti kepada mereka, terutama bersama mereka selepas saya mengenal jalan ini, dapat saya santuni mereka dengan akhlak islami yang diterapkan dalam tarbiyyah... moga pahala-pahala yang saya dapat dari jalan ini dipanjangkan pahalanya kepada mereka juga, sebagai orang yang most of hayat saya bersama mereka. dan kejayaan akhirat itu lah yang sebenarnya kita cari dan kita mahukan untuk mereka juga kan. =')

kasih sayang itu berjuang dengan doa-doa. tasbih. dan zikir.

kata-kata semangat seorang mak itu, walaupun sepatah, cukup mungkin untuk mengalirkan air mata dan meluruhkan seluruh perasaan. itu lah perasaan istimewa yang Allah kurniakan dari mereka untuk kita. =')



tahniah kepada siti fatimah zahra johari, nusaibah rashdi, dan fareha azhar. for your graduation =) .kembali ke ISK, telur putih, telur kuning. sepanjang masa kita berjuang dengan nya. dengan matlamat kita. good luck for your future undertaking. =)



p/s: telah semakin cuai meletakkan barang, sampai semua benda yang dikatakan tak jumpa, hilang...mak jumpa di rumah. dalam bilik saya sendiri...perghhh...sakit2


miqdad.
it is you, who stand in need of Allah 35:15

Monday, October 1, 2012

satu kata tertulis cinta

'tak penat ke?'

'nak tunggu bas lagi...'

sapaan akhwat miqdad, saat aku melangkah keluar untuk bertemu mereka yang tercinta...

aku terhenti... terjaga dan terfikir... penat?

'tak...'

tak, saat itu seolah-olah penatnya tak terasa..meski benar, baru pulang dari kuliah seharian... tapi penat kuliah itu ternyata tertimbus oleh satu kata... yang tertulis cinta.. pada sebentuk hati... yang sangat ingin ditujukan kepada Allah

kan baru terjaga... ternyata jalan ini adalah cinta. cinta yang cukup mengkhayalkan... tak terasa yang lain melainkan cinta. tak ingin mencintai kecuali kerana Dia.

lagi pun, kalau lah kita asyik nak fikir penat kita, lapar kita, sakit kita, malas kita... then jalan ini takkan mudah untuk di lalui. akan lambat la kita berjalan. kan kita sedia maklum, jalan ini jalan perjuangan dan pengorbanan...liku-liku

berjuang dan belajar. berjuang dengan waktu-waktu. belajar untuk mengoptimizekan penggunaan waktu.

belajar untuk memahami, memahamkan, membina, dan membentuk

haaa...berjuang dengan hati ini sendiri, emosi, perasaan, dengan maksiat sunyiku, dengan nafsu, dengan kesungguhan, dengan kelemahan diri, dengan keputusasaan, dengan ketidaksabaran, dengan titis peluh dan air mata, dengan kata-kata manusia... dengan segalanya, ia menuntut hampir segalanya...

dan mungkin ini perjuangan yang getir saat ini, berjuang dengan selera-selera lain yang bukan mengikut kehendakku...indeed, sangat sukar untuk di fahami, tapi demi d n t, tiada kepentingan diri untuk di utamakan, segala yang di perjuangkan adalah untuk keberlangsungan D n T di sini, di medan kita ini...dari Allah dan untuk Allah.


“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is finally better than your dreams.” ― Dr. Seuss

anda. 

aku adalah antara orang berharap. supaya saat mata-mata lain membaca catatan monochrome blog ini, anda juga dapat merasai. tidak gentar untuk berjuang bersama. tidak gentar untuk bermimpi bersama. 

kebersamaan itu berjuanglah dengan doa-doa. meski tahu banyak hak-hak yang anda claim dari diri ini yang tak tertunai. semampunya saya berdiri, tidak semua mampu untuk ku penuhi... meski liku-liku dan lopak-lopak jalan kita tak kan pernah sama, tapi kita masih di landasan yang sama.

anda, tahu tak? yang dia ni pun mahu seperti anda, wahai yang hanya mengharapkan Allah, dia tidak ingin hebat di mata dan mustawa manusia.. tapi Allah. di mata Allah...  semua bisa mengerti kan.

dan anda tahu tak? dia benci dan juga tidak suka dan juga mati kata, bila orang cakap dia hebat, dia ok, dia penuh kesenangan... sebab anda tak tahu ujian beratnya yang Allah berikan, anda tak nampak najis-najis yang masih berbau dibadannya, dan anda tidak tahu siapa dia zaman jahiliyyahnya. dia masih sangat berdosa. dan anda juga pernah mengalaminya kan spt dia.

Maha Luas Kasih Sayang-lah yang masih sudi menerima kita...

senyum :)

miqdad.

Sunday, September 30, 2012

untitle

Allah. Yang Maha Luas RahmatNya dan Kasih Sayang.

ini adalah post yang tertunda sejak sekian minggu.


mungkin kita semua pernah merasa sebuah perjalanan yang tiba-tiba dimudahkan. kata-kata kita yang takut nak di ungkapkan tiba-tiba ditunaikan. doa-doa yang dimakbulkan. kewangan kita yang dicukupkan...


lantas sangat berharap, moga semua nikmat dan kurniaan ini bukan istidraj. bukan sesuatu yang menjauhkan, bukan sesuatu yang menyombongkan...


kita yang dah claim diri faham dengan keperluan tarbiyyah ni, semoga kita get use it, and do not take for granted perjalanan yang Allah cukupkan keperluannya dalam keadaan kita sedar akan nya...


dan benar mungkin. jika kita ada niat yang baik, tekad yang bulat, dan betul-betul tahu apa yang kita nak buat utk islam. Alam ni tak ragu-ragu nak tolong kita. tapi kalau kita masih ragu-ragu dengan niat kita, tekad kita dan cita-cita kita, masih blurrrr.... alam pun blur dan ragu-ragu nak tolong ke tak. nak tolong ke tak...


sesungguhnya urusan Nya apabila Dia mengkehendaki sesuatu, cukuplah sekadar Dia berfirman kepada sesuatu itu: Jadilah! maka sesuatu (yang dikehendakiNya itu) pasti terjadi. 


Allah, tetaplah aku untuk terus bersyukur dengan karuniaMU yang Maha Luas ini, kerana pasti bukan diri ini yang mendatangkannya melainkan jika Engkau lah menghendakinya begitu. atau mungkin kerana ada tangan yang mendoakan. Allah ingin ajar sesuatu, bersyukurlah dan beristighfarlah, kerana kalau nak diukurkan dosa-dosa kita, terasa tidak layak untuk kita menerima pelbagai nikmat-nikmat Allah ni. Allahurabbi. Maha Luasnya Kasih Sayang Mu...






ikut resmi padi, semakin tunduk semakin berisi, ikut resmi lalang, semakin tinggi semakin tiada berisi... 

Alhamdulillah a'la kulli nikmah wa a'la kulli hal